Rajd Dakar, znany również jako „najtrudniejszy rajd świata”, to wydarzenie, które od lat przyciąga uwagę miłośników motoryzacji i sportów ekstremalnych. W ciągu swojej bogatej historii, rajd ten stał się areną dla wielu legendarnych pojazdów, które na zawsze zapisały się w pamięci kibiców i uczestników. W tym artykule przyjrzymy się niektórym z tych niezwykłych maszyn, które przeszły do historii Rajdu Dakar.
Początki Rajdu Dakar i pierwsze legendy
Rajd Dakar, pierwotnie znany jako Rajd Paryż-Dakar, został zainicjowany w 1978 roku przez francuskiego motocyklistę Thierry’ego Sabine’a. Trasa rajdu prowadziła z Paryża do stolicy Senegalu, Dakaru, przez Saharę. Od samego początku rajd przyciągał śmiałków z całego świata, którzy chcieli zmierzyć się z ekstremalnymi warunkami pustyni.
Yamaha XT500 – pionier wśród motocykli
Jednym z pierwszych pojazdów, które zdobyły status legendy, była Yamaha XT500. Ten motocykl, znany ze swojej niezawodności i wytrzymałości, wygrał pierwszą edycję rajdu w 1979 roku, prowadzony przez Cyrila Neveu. Yamaha XT500 stała się symbolem pionierskiego ducha Rajdu Dakar i do dziś jest wspominana jako jeden z najbardziej ikonicznych motocykli w historii tego wydarzenia.
Range Rover – pierwszy triumf w kategorii samochodów
W kategorii samochodów, pierwszym pojazdem, który zdobył sławę, był Range Rover. W 1979 roku, zespół składający się z Alaina Genestiera, Josepha Terbiauta i Jeana Lemordanta, wygrał pierwszą edycję rajdu w tej kategorii. Range Rover, znany ze swojej wszechstronności i zdolności do pokonywania trudnego terenu, stał się wzorem dla przyszłych konstrukcji rajdowych.
Era dominacji Peugeot i Mitsubishi
W latach 80. i 90. XX wieku, Rajd Dakar stał się areną rywalizacji między dwoma gigantami motoryzacyjnymi – Peugeotem i Mitsubishi. Obie marki wprowadziły na trasę rajdu pojazdy, które na zawsze zmieniły oblicze tego sportu.
Peugeot 205 T16 i 405 T16 – francuska rewolucja
Peugeot zadebiutował w Rajdzie Dakar w 1987 roku z modelem 205 T16, który szybko zdobył uznanie dzięki swojej zaawansowanej technologii i niezawodności. W 1987 i 1988 roku, Ari Vatanen i Juha Kankkunen, prowadząc Peugeota 205 T16, zdobyli dwa kolejne zwycięstwa. W 1989 roku, Peugeot wprowadził model 405 T16, który również okazał się niezwykle skuteczny, zdobywając kolejne dwa zwycięstwa w latach 1989 i 1990.
Mitsubishi Pajero – japońska dominacja
Mitsubishi Pajero, znany również jako Montero w niektórych regionach, stał się synonimem sukcesu w Rajdzie Dakar. Od swojego debiutu w 1983 roku, Pajero zdobył 12 zwycięstw w kategorii samochodów, co czyni go jednym z najbardziej utytułowanych pojazdów w historii rajdu. W latach 90. i na początku XXI wieku, Mitsubishi dominowało na trasach Dakaru, dzięki takim kierowcom jak Stéphane Peterhansel, który zdobył sześć zwycięstw za kierownicą Pajero.
Nowoczesne legendy – Mini i Toyota
W ostatnich latach, Rajd Dakar przeszedł wiele zmian, w tym przeniesienie trasy do Ameryki Południowej, a następnie do Arabii Saudyjskiej. Wraz z tymi zmianami, na scenie pojawiły się nowe legendy, które kontynuują tradycję niezwykłych osiągnięć w najtrudniejszym rajdzie świata.
Mini All4 Racing – nowa era dominacji
Mini All4 Racing, opracowany przez niemiecką firmę X-raid, zadebiutował w Rajdzie Dakar w 2011 roku. Od tego czasu, Mini zdobyło pięć zwycięstw w kategorii samochodów, z kierowcami takimi jak Stéphane Peterhansel, Nani Roma i Nasser Al-Attiyah. Mini All4 Racing, dzięki swojej zaawansowanej technologii i niezawodności, stał się jednym z najbardziej utytułowanych pojazdów w nowoczesnej historii Rajdu Dakar.
Toyota Hilux – japońska precyzja
Toyota Hilux, znana ze swojej wytrzymałości i niezawodności, stała się kolejną legendą Rajdu Dakar. W 2019 roku, Nasser Al-Attiyah, prowadząc Toyotę Hilux, zdobył swoje trzecie zwycięstwo w rajdzie, a pierwsze dla Toyoty. Hilux, dzięki swojej zdolności do pokonywania najtrudniejszych warunków terenowych, stał się jednym z najbardziej cenionych pojazdów w historii rajdu.
Motocykle, które zapisały się w historii
Oprócz samochodów, Rajd Dakar zawsze był areną dla niezwykłych motocykli, które zdobyły status legendy dzięki swoim osiągnięciom i niezawodności.
KTM 450 Rally – dominacja austriackiej marki
KTM, austriacki producent motocykli, zdominował kategorię motocykli w Rajdzie Dakar od początku XXI wieku. Od 2001 roku, KTM zdobył 18 kolejnych zwycięstw, co czyni go najbardziej utytułowanym producentem motocykli w historii rajdu. KTM 450 Rally, dzięki swojej zaawansowanej technologii i niezawodności, stał się synonimem sukcesu w Rajdzie Dakar.
Honda CRF450 Rally – powrót do chwały
Honda, która zdobyła swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Dakar w 1982 roku, powróciła na szczyt w 2020 roku z modelem CRF450 Rally. Ricky Brabec, prowadząc Hondę CRF450 Rally, zdobył pierwsze zwycięstwo dla japońskiego producenta od prawie 30 lat. Honda CRF450 Rally, dzięki swojej wytrzymałości i zaawansowanej technologii, stała się kolejną legendą w historii Rajdu Dakar.
Podsumowanie
Rajd Dakar, z jego ekstremalnymi warunkami i wymagającą trasą, zawsze był areną dla niezwykłych pojazdów, które zdobyły status legendy dzięki swoim osiągnięciom i niezawodności. Od pierwszych triumfów Yamahy XT500 i Range Rovera, przez dominację Peugeota i Mitsubishi, aż po nowoczesne sukcesy Mini i Toyoty, Rajd Dakar pozostaje jednym z najbardziej ekscytujących i wymagających wydarzeń w świecie sportów motorowych. Te legendarne pojazdy, które przeszły do historii, są świadectwem ludzkiej determinacji, innowacji i pasji do motoryzacji.